Personal touch in finance

Partners

Harm Borrie

9_1.s03

Corporate Finance |

‘Door een financiële bril naar de toekomst kijken.’

Harm Borrie is een geboren Rotterdammer die Bedrijfseconomie studeerde in Maastricht. Hij is onder meer Deputy Chairman van de regio Europe, Middle East and Africa van de Alliott Group, het internationale netwerk waar Borrie deel van uitmaakt.

Zijn vrije tijd brengt Harm door op het water, in de sneeuw of in de keuken. Als hij aan het werk is, denkt hij uitsluitend aan zijn klanten. ‘Ze moeten echt het gevoel hebben dat ze koning zijn. In ons vak doen we dat door samen met hen door een financiële bril naar de toekomst te kijken. Een proactieve houding is daarbij onontbeerlijk omdat je voortdurend in oplossingen denkt. Op die basis samen met je collega’s en je klanten vraagstukken en thema’s te lijf gaan, boeit me enorm. Extra leuk wordt het als het gaan om internationale projecten en opdrachtgevers. Een goeie opleiding en de nodige ervaring zijn natuurlijk de basis voor een goed advies. Maar met de juiste instelling ten opzichte van je klanten krijgt dat advies pas de meerwaarde waar het ons bij Borrie om te doen is.’

Harm Borrie
9_1.s03

Maarten Borrie

27_1.maarten-borrie-web

Belastingadvies |

Maarten Borrie studeerde fiscaal recht in Rotterdam aan de Erasmus universiteit. Na zijn afstuderen in 1998 is hij begonnen als belastingadviseur in de fiscale praktijk van KPMG Meijburg & Co in Rotterdam. Hierbij lag zijn focus op nationaal opererende ondernemingen. Na ruim 7 jaar in de algemene praktijk te hebben gewerkt is hij zich vervolgens gaan toeleggen op de internationale fiscale vraagstukken. Meer in het bijzonder lag de focus op transfer pricing aspecten bij multinationaal opererende ondernemingen. Binnen KPMG Meijburg & Co hield Maarten zich ruim 5 jaar – en veelal als onderdeel van internationaal opererende teams – bezig met diverse transfer pricing vraagstukken van de grotere multinationals. Hiertoe behoorden onder andere het opzetten van systemen voor het bepalen van onderlinge verrekenprijzen en het afstemmen daarvan met de belastingdienst.

“Met name het gebrek aan een persoonlijke band en het gebrek aan contacten met klanten die hun eigen onderneming drijven waren aspecten van de fiscale advisering bij multinationals die ik steeds meer miste.” Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat ik na een periode van ruim 12 jaar bij KPMG Meijburg & Co een overstap maakte naar Borrie Belastingadviseurs om daar als fiscalist in de MKB praktijk werkzaam te zijn.

“De goede mix van kleine, grotere, nationale en internationale klanten van BORRIE bezorgt mij een dagelijkse uitdagende en wisselende fiscale werkomgeving. De kracht van een goede adviseur is dat hij niet alleen op de hoogte is van de meest recente ontwikkelingen op zijn eigen expertise maar tevens op de hoogte is van ontwikkelingen op daaraan grenzende disciplines. Het leuke aan BORRIE is dat accountants en belastingadviseurs dagelijks direct samenwerken en daardoor in staat zijn de klanten optimaal te adviseren. Daarbij is het steeds mijn ambitie onze kennis en expertise op een heldere wijze te vertalen naar de vraag van klanten. Op die manier kunnen relaties ontstaan die waarde blijven creëren.”

Maarten Borrie
27_1.maarten-borrie-web

Diana Clement

10_1

Accountancy |

‘Waarde toevoegen en richting geven.’

Diana Clement is ruim vijfentwintig jaar werkzaam in de accountancy. Ze legde zich toe op de MKB praktijk en startte in 2000 een eigen kantoor in Amsterdam. Dit kantoor is in 2008 geïntegreerd in de hoofdstedelijke vestiging van Borrie.

Accountancy is voor mij het mooiste beroep dat er is. Wat me drijft, is de passie voor het ondernemerschap en de wetenschap dat het altijd beter kan en dat klanten pas echt iets aan je hebben als je weet wat er speelt in de wereld; in de echte wereld en die van hun. Op die manier kun je ze bijstaan. Met raad, maar ook met daad.’ Diana heeft niet alleen zakelijke, maar ook bestuurlijke ambities. ‘Daarom ben ik behalve partner ook lid van het dagelijks bestuur van Borrie. Ik vind het plezierig om waarde toe te voegen aan de organisatie door richting te geven aan de toekomst. Om dezelfde reden zit ik sinds december 2011 in het bestuur van de SRA, een organisatie voor zelfstandige accountantskantoren. Ik hou me er onder meer bezig met het SRA-keurmerk, een manier om MKB ondernemers te wijzen op de kwaliteit van de aangesloten kantoren.
Een mooie combinatie om beide werelden met elkaar te verbinden en waarde te creëren voor de klanten.

Diana Clement
10_1

Fokko van Dijk

11_1

Accountancy |

‘Niet alleen de cijfers, maar ook het verhaal eromheen.’

Fokko van Dijk is vliegtuigbouwkundig ingenieur. Daarnaast studeerde hij bedrijfskunde aan Nyenrode en volgde hij de opleiding tot registeraccountant. Tot 2006 was hij als accountant en adviseur werkzaam bij een internationaal accountantskantoor. Vervolgens was hij financieel directeur van een wereldwijd opererend chemiebedrijf. Fokko is sinds 2010 partner bij Borrie.

‘Het is mijn passie om mijn technische en bedrijfskundige achtergrond, gecombineerd met mijn ervaring in het bedrijfsleven, in te zetten bij de werkzaamheden die ik voor klanten mag uitvoeren waardoor de klant een adviseur ervaart die niet alleen naar de cijfers kijkt maar juist ook het verhaal rondom de cijfers goed begrijpt. In de klantrelatie vind ik het belangrijk dat je met de klant werkt vanuit vertrouwen en integriteit. De klant moet blindelings op je kunnen vertrouwen en bouwen. De complexiteit van het zakendoen neemt toe en de ondernemer wil ontzorgd worden, een rol die ik bij uitstek wil invullen.’

Fokko van Dijk
11_1

François Flooren

13_1

Accountancy |

‘Je onderneemt samen met de klant.’

François Flooren heeft ruim twaalf jaar in de controlepraktijk van Ernst & Young gewerkt. Sinds tien jaar is François werkzaam bij Borrie, de laatste acht jaar als partner. François heeft zich onder meer toegelegd op de non profitsector. Onder zijn klanten zijn onder meer musea en diverse stichtingen op het gebied van welzijn en re-integratie.

François is nauw betrokken bij het reilen en zeilen van zijn opdrachtgevers. ‘Natuurlijk moet je beschikbaar zijn voor je klant, maar dat is niet genoeg. Je moet dichtbij hem staan, zowel zakelijk als op privégebied. Er is een groot verschil tussen iemand op afroep van advies dienen en samen met de klant ondernemen. In het laatste geval bouw je aan een vertrouwensrelatie die je betrokkenheid en daardoor de kwaliteit van de dienst die je levert beduidend verbetert. Klanten moeten beseffen dat je er voor hen bent als zakelijk vertrouwenspersoon en als kundig adviseur. Dat besef moeten je laten groeien om er de vruchten van te kunnen plukken.’

François Flooren
13_1

Hans Kraak

14_1

Accountancy |

‘Je moet elkaar in dit werk alles kunnen en durven zeggen.’

Hans Kraak werkt sinds 1988 bij Borrie. Hij werd in 2001 partner en trad in 2004 toe tot het dagelijks bestuur. Naast zijn bestuursfunctie is hij werkzaam als allrounder in – voornamelijk – de MKB-praktijk.

Hans Kraak is een directe gesprekspartner. ‘Je moet elkaar in dit werk alles kunnen en durven zeggen. Het gaat om de feiten. Niet om de mooie woorden waarin je ze verpakt. Daarom is het zo belangrijk dat je elkaar kunt vertrouwen. Want alleen dan durf je iemand de waarheid te zeggen en staat de ander open om er naar te luisteren. Om dat te bereiken vind ik dat je er altijd moet zijn voor je klant. En dat ‘altijd’ mag je wat mij betreft letterlijk nemen. Ik wil een klankbord zijn voor mijn klanten. Ingewikkelde kwesties moeten helder over het voetlicht komen als je er samen over gepraat hebt. Op die manier is de ondernemer in staat om de voor hem juiste beslissing te nemen. Zowel bij zijn zakelijke als privé-beslommeringen.’

Hans Kraak
14_1

Maurice Kruidenier

16_1.s05

Belastingadvies |

‘We zoeken de grenzen op, maar we gaan er niet overheen.’

Maurice Kruidenier studeerde Nederlands en Fiscaal Recht aan de Erasmus Universiteit. In 2001 werd Kruidenier gevraagd de fiscale afdeling van Borrie op te zetten. Daarnaast is hij actief in de Alliott Group als bestuurslid van het World Wide Tax Committee.

Iedere belastingbetaler heeft naast verplichtingen ook mogelijkheden. Maurice Kruidenier houdt zich met beide bezig. ‘Wie internationaal zaken doet, krijgt te maken met buitenlandse afnemers, leveranciers, mogelijk met dochterondernemingen of andere belangen over de grens. Dat levert niet alleen fiscale complicaties op, het creëert ook kansen. Persoonlijk vind ik het prettig als je met een klant over meer praat dan alleen belastingen. Het helpt om iemand beter te leren kennen en dat helpt weer om hem de juiste adviezen te geven. En die adviezen moeten er als het even kan voor zorgen dat we onszelf terugverdienen. Daar gaan we ver in. Laten we zeggen dat we de grenzen opzoeken zonder er overheen te gaan.

Maurice Kruidenier
16_1.s05

Frank Post

17_1

Belastingadvies |

‘Op het raakvlak tussen privé en zakelijk.’

Frank Post begon na zijn HEAO-opleiding bij BDO. Na zijn studie fiscaal recht aan de Universiteit van Amsterdam legde hij zich toe op de advisering van ondernemers in het MKB. In 2006 maakte hij de overstap naar Borrie.

‘Als allround belastingadviseur adviseer ik een groot aantal DGA’s en vermogende particulieren. Daarnaast ben ik vraagbaak als het gaat om pensioenen en bedrijfsopvolging. Als dat je rol is, moet je een gesprekspartner kunnen zijn op het raakvlak tussen privé en zakelijk. Ik wil mijn klanten het gevoel geven dat ze altijd op me kunnen rekenen en dat ze met een gerust hart hun financiële zaken aan me kunnen overgeven. Communicatie en vertrouwen zijn in dat geval natuurlijk de sleutelwoorden. Verder vind ik het persoonlijk fascinerend om wat ik weet over te dragen aan medewerkers en klanten en rust ik niet voordat ik de oplossing heb gevonden.’

Frank Post
17_1

Wim van Prooijen

19_1

Accountancy |

‘Geen woorden maar daden!’

Na zijn studie en de nodige jaren ervaring werd Wim van Prooijen in 1992 partner bij BDO. Eind 2003 verruilde hij die functie voor een partnerschap bij Borrie.

Wim voelt zich als een vis in het water in de MKB praktijk. ‘Op een goed moment ken je het klappen van de zweep en beheers je alle aspecten ervan. De vertrouwensband met je klant is essentieel. Verder ben ik vanwege mijn afkomst en de regio waarin ik werk een aanhanger van het Rotterdamse credo ‘geen woorden maar daden’. Volgens dat principe ben je in mijn functie tegelijkertijd het klankbord, de sparringpartner en de huisarts van je klanten. Allemaal op een pragmatische, vanzelfsprekende manier. Laten zien dat je efficiënt, praktisch en doelgericht voor ze bezig bent zonder te koop te lopen met je eigen kennis. Ondernemers hebben iemand nodig die ze bijstaat en er zonder omhaal voor zorgt dat ze probleemloos hun werk kunnen doen. In die rol voel ik me thuis.’

Wim van Prooijen
19_1

Marco Schreurs

20_1

Accountancy |

‘Samen met je klant dat woud van regels te lijf.’

Marco Schreurs werkt in de accountancy sinds 1991. Marco heeft ervaring in de samenstel- en controlepraktijk en is daarnaast thuis in bedrijfseconomische vraagstukken, financieringsaanvragen en het beoordelen van ondernemingsplannen.

Het gaat Marco Schreurs niet zozeer om de cijfers als wel om de vertaling die daarbij hoort. ‘Zonder een begrijpelijke uitleg heeft de klant niets aan die getallen. Je moet daarom zo helder mogelijk proberen te communiceren en dat begint ermee dat je goed luistert naar de vragen en wensen van je klant. Verder moet je niet alleen betrokkenheid tonen, maar hem ook voelen. De dienstverlening staat in alle gevallen voorop. Ik wil een helpende hand bieden in dat woud van regels op verslaggevingsgebied en fiscale aspecten. Het is een uitdaging om de klant bij te staan in de ontwikkeling van zijn of haar onderneming. Mijn toegevoegde waarde moet liggen in het beperken van risico’s voor de onderneming en het ondersteunen van kansen die de ondernemer ziet. Ik wil een vraagbaak zijn en waar mogelijk geld verdienen voor de klant.’

Marco Schreurs
20_1

Maarten Jan Verhoeve

6_1

Accountancy |

‘Dynamisch en creatief, maar vooral doelgericht en doortastend.’

Maarten Jan Verhoeve studeerde bedrijfseconomie en accountancy aan de Erasmus Universiteit. Hij werkte de afgelopen twintig jaar in de accountancy, waarvan de laatste achttien bij Borrie. Nu is hij werkzaam in de controle- en samenstelpraktijk en is door zijn ervaring een allrounder in uiteenlopende branches.

Maarten Jan Verhoeve is een no-nonsense denker en doener. ‘Duidelijkheid en doortastendheid gaan voorop; uiteraard wanneer ze het resultaat zijn van een creatieve en dynamische analyse die eraan vooraf gaat. De mate waarin je de klant en zijn wensen en behoeften kent is doorslaggevend voor een duurzame relatie. Je moet in ons vak niet proberen om je klanten de wet voor te schrijven: zijn onderneming en zijn situatie bepalen de richting waarin je de oplossing vindt. Je bent een partner in business. En juist die mate van betrokkenheid zorgt ervoor dat je daadkrachtig kunt handelen. Langdurige relaties met je klanten zijn het achterliggende doel.’

Maarten Jan Verhoeve
6_1
logo-alliott
Borrie speelt een actieve en drijvende rol in de Alliott Group, een wereldwijde alliantie op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy.